Från #19

Sparrebell Nr 19: Låt dig inte förföras av nyheter!

Varje gång du går in på ett bankkontor eller loggar in på din internetbank så översköljs du av nya spännande sparprodukter.

Det kan vara fonder som ska parera börssvängningar, i nya spännande tillväxtmarknader eller fonder som skyddar från att svenska kronan ska falla mer i värde. Men även om det låter bra på pappret och storyn funkar precis nu så är frågan om det är någon höjdarplacering på lång sikt.


De flesta fondbolag och producenter av andra sparprodukter verkar ha en fix idé om att man alltid måste ha en ny produkt att presentera för sina kunder. Väldigt märkligt – för betyder det att de befintliga produkterna är dåliga?


För visst är det så att om du pratar med en rådgivare/banksäljare kommer han/hon förmodligen flera gånger under samtalet berätta om vikten av att vara långsiktig i sitt sparande. Men i nästa mening kommer du förmodligen få ett tips om en alldeles sprillans ny produkt som ska ge guld och gröna skogar. Och det mest spännande av allt är att nästa gång du träffar din rådgivare/banksäljare så kommer han med ytterligare en ny fantastisk produkt just till dig. Hur hänger det här ihop med det långsiktiga sparandet? 


Jag och kollegan Erik var i våras på ett seminarium om kommunikation kring fondsparande där bland annat en av landets ledande fondanalytiker pratade om trender på fondmarknaden. Han berättade då om att Nordea varit väldigt framgångsrika med en valutasäkrad obligationsfond som placerade i utländska företagsobligationer. Och försäljningsframgången var ett resultat av ”en bra story” som funkade just nu. Fondanalytikern tyckte att vi fondbolagsmänniskor skulle skapa fler fonder som gick att rida på en story just nu, vilket min kollega Erik opponerade sig emot och frågade om det inte var bättre att försöka skapa produkter som var bra för fondspararna även på lång sikt. Med tanke på de blickar som vändes mot oss så kändes det som om vi var ensamma om vår åsikt. 


Problemet är att när flera fondbolag drar igång sina nya spännande produkter så gör de det med ett koncept som skulle ha fungerat bra om det funnits här och nu. Det gör att fondbolagen ofta springer efter avkastning som redan varit, vilket gör att tajmingen på lanseringen av fonden riskerar bli fel. Det är väl synd att säga att tajmingen var perfekt när bankerna drog igång Indien- och andra tillväxtmarknadsfonder precis innan finanskrisen. För även om tillväxtländerna har fascinerande storys så behöver det absolut inte innebära att avkastningen kommer bli lika fantastisk. Så istället för att ryckas med av en fantastisk story kanske vi istället bör fundera över vad Nobelpristagaren i ekonomi, Paul Samuelsson, en gång sa:
”Investeringar skall vara tråkiga. De ska inte vara spännande. Att investera skall vara som att se färg långsamt torka på en vägg eller titta på hur gräset växer. Om man vill ha upphetsning skall man ta 10 000 kronor och åka till Las Vegas.”


För de allra flesta av oss kommer vi bli både lyckligare och rikare om vi istället struntar i alla nyheter och satsar på mer ”tråkiga” placeringar som aktier, Sverigefonder och räntefonder.


Niklas Larsson
Sparekonom Spiltan

Bli medlem & gilla oss på facebook!

Få P H Börjessons nyhetsbrev "Sparrebellen" ca 10 ggr/år

Bli medlem Ja, det är faktiskt helt gratis
Puff_åretsfondbolag
aktiefondinvestmentbolag